סיפורם של המוזיאונים הפתוחים: תפן, תל חי ועומר
- מאת Ticketsi
- עודכן ב-15/03/2024, 16:13
חדשנות ותרבות השתלבו במסגרת המוזיאונים הפתוחים של סטף ורטהיימר, פרויקט חזוני שנועד למזג פיתוח תעשייתי עם ביטוי אמנותי בפריפריות של ישראל. מוזיאונים אלה, שהוקמו בין שנות ה-80 וה-90 בתפן, תל חי ועומר, לא היו רק מרכזים לאמנות ותרבות אלא גם מגדלורים של צמיחה כלכלית וחינוכית. הם שימשו עדות לאמונתו של ורטהיימר בכוחה של האמנות לעורר יצירתיות וחדשנות בתעשייה, תוך קידום פיתוח אזורי והעשרה תרבותית.
עמוד זה משמש כמורשת למוזיאונים הפתוחים דרך מבט מקרוב על כל מוזיאון, ומציג את תרומתם לתרבות הישראלית והשפעתם למרות סגירתם בשנת 2021.
תוכן עניינים [הצג]
החזון של סטף ורטהיימר והקמת המוזיאונים הפתוחים
סטף ורטהיימר, תעשיין ופילנתרופ, חזה גישה ייחודית להרמוניזציה של תחומי התעשייה, האמנות והחינוך. אמונתו בכוח המהפכני של שילוב תחומים אלה הובילה להקמת מוזיאונים פתוחים בתוך פארקים תעשייתיים. חזון ורטהיימר היה מושרש במושג הפיתוח ההוליסטי - שבו צמיחה כלכלית והעשרה תרבותית מתקיימות יחד ומזרזות זו את זו. רעיון זה היה חלוצי בשנות ה-80 כאשר הראשון מבין מוזיאונים אלה, מוזיאון הפתוח תפן, הוקם בגליל המערבי. מטרתו של ורטהיימר לא הייתה רק לעורר פיתוח כלכלי בפריפריה אלא גם להציע סביבת חיים מועשרת הכוללת גישה לאמנות ותרבות.
הגישה של ורטהיימר הייתה חדשנית. הוא האמין שמוזיאונים הממוקמים בתוך פארקים תעשייתיים יכולים לשמש כזרז לחשיבה יצירתית בקרב עובדי התעשייה, תוך משיכת מבקרים ותיירים, ובכך לקדם פעילות כלכלית מקומית. יתרה מכך, המוזיאונים מילאו תפקיד מכריע בגישור על הפער בין אזורי המרכז של ישראל לבין הפריפריות הפחות מפותחות שלה. התוצאה הייתה סדרה של מוזיאונים פתוחים שלא רק הציגו אמנות וירושה ישראלית, אלא גם גילמו מודל ייחודי של פיתוח חברתי-כלכלי.
המוזיאון הפתוח תפן
המוזיאון הפתוח תפן, הוקם בשנת 1985 בגליל המערבי בישראל, בשטח המשתרע על פני 120 דונם בפארק התעשייה תפן, שילב בהרמוניה את תחומי התעשייה והתרבות.
בלב המוזיאון עמד קידום האמנות והתרבות הישראלית באמצעות מתקניו המגוונים, הכוללים ארבעה מוזיאונים, גלריית אמנות ההציגה אמנים ישראלים ובינלאומיים כגון ערן שקין, הייקה הרמן שטרוק ועוד, וגן פסלים סביבתי. גן הפסלים, בפרט, מילא תפקיד משמעותי בייחודיותו של המוזיאון, והציג יצירות המשולבות בצורה חלקה בנוף הטבעי, והציעו למבקרים חוויה תרבותית סוחפת בלב הסביבה התעשייתית.
מוזיאון הפתוח תפן הפך ליעד לילדים במסגרת טיולי בתי ספר ולקבוצות מגוונות מרחבי ישראל ומחוצה לה. הביקור כלל תוכנית מקיפה הכוללת סדנאות יצירה וסיורים מודרכים במוזיאונים השונים, בגלריה לאמנות ישראלית, באוסף מכוניות עתיקות ובמפעלים באזור התעשייה תפן.
בנוסף, המוזיאון הציג לוח הופעות עם פסטבילי מוזיקה וזמרים ישראליים.
המוזיאון הפתוח תל חי
המוזיאון הפתוח תל חי, שנחנך בשנת 1992 בגליל העליון הקסום ליד קריית שמונה, מייצג פן נוסף בחזונו החדשני של סטף ורטהיימר. בניגוד למיקוד הרחב יותר של תפן, מוזיאון הפתוח תל חי התמחה בצילום והפך למוזיאון היחיד בישראל המוקדש כולו לאמנות זו. הוא הציג עבודות של צלמים ישראלים ובינלאומיים מפורסמים, ובכך הציב את הפארק התעשייתי בחזית התרבותית של האמנויות הצילומיות.
בתוך הפארק התעשייתי תל חי, מוזיאון זה לא רק שימש כמשואה תרבותית אלא גם כמרכז לסינרגיה חינוכית. הוא יצר קשרים הדוקים עם המכללה האקדמית תל חי הסמוכה, וטיפח מערכת יחסים שיתופית שהועילה לשני הגופים. חברות מקומיות שיתפו פעולה עם המחלקות הטכנולוגיות של המכללה, ובכך הקימו גשר בין למידה אקדמית ליישום תעשייתי. שותפות זו נועדה להגדיל את התעסוקה של בוגרי המכללה בחברות החדשניות של הפארק, ובכך לתרום לפיתוח הכלכלי של האזור.
המוזיאון הפתוח לצילום בתל חי גילם אפוא שילוב ייחודי של העשרה תרבותית ושיתוף פעולה חינוכי. על ידי מיקום מוזיאון אמנות בתוך פארק תעשייתי, יוזמתו של ורטהיימר טיפחה קהילה תוססת שבה הערכה תרבותית ושאיפות חינוכיות הלכו יד ביד, וקידמו את השפעת המושג של מוזיאון פתוח בישראל.
המוזיאון הפתוח עומר
המוזיאון הפתוח עומר, שהוקם ב-1995 סמוך ליישוב עומר ולעיר באר שבע, הביא את החזון של סטף ורטהיימר אל לבה של מדבר הנגב בישראל. מוזיאון זה, היה ממוקם בתוך הפארק התעשייתי עומר, התבלט בכך ששילב אמנות ישראלית עכשווית עם הנופים היפים של הנגב. המוזיאון הציג אוסף של מכוניות עתיקות ואירח תערוכות זמניות שהציגו את יצירותיהם של כמה מהאמנים הישראלים הטובים ביותר, ובכך שימש כנווה תרבות במדבר.
מוזיאון הפתוח עומר לא היה רק חלל תצוגה לאמנות אלא גם מרכז לפעילויות חינוכיות ותרבותיות המיועדות לקהילות המקומיות. הוא מילא תפקיד מכריע בטיפוח מרכז היי-טק בנגב, והניח את התשתית לפרויקטים מצליחים רבים. הדבר נעשה בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת בן-גוריון, תוך הבטחה שחלק משמעותי מכוח העבודה של הפארק יורכב מסטודנטים ובוגרי האוניברסיטה.
יתר על כן, המוזיאון כלל גן פסלים, שהציג תערוכות קבועות וזמניות. הדבר לא רק הדגיש את מחויבותו של המוזיאון להציג אמנות ישראלית מבתי ספר שונים למחשבה, אלא גם הדגיש את החשיבות של יצירתיות בפיתוח התרבותי. באמצעות הסביבה וההיצע הייחודיים שלו, מוזיאון עומר תרם למעשה להעשרה התרבותית של האזור הדרומי של ישראל, והדגים את הפוטנציאל של האמנות לשגשג ולשפר את אופי הנוף שסביבה.
השפעה תרבותית על החברה הישראלית
הקמת המוזיאונים הפתוחים בתפן, תל חי ועומר על ידי סטף ורטהיימר היוותה ציון דרך משמעותי בנוף התרבותי והתעשייתי הישראלי. חללים אלה חרגו מהתפיסה המסורתית של מוזיאון, ומיזגו את עולמות האמנות, התעשייה והחינוך באופן שהשפיע רבות על החברה הישראלית ותרם לה.
המוזיאונים הפתוחים הביאו חוויות אמנות ותרבות איכותיות לפריפריות של ישראל, אזורים שעד אז היו מקופחים מבחינת תשתיות תרבות. על ידי מיקום מוסדות אלה בתוך פארקים תעשייתיים, ורטהיימר למעשה הפך את האמנות לנגישה יותר לקהל רחב יותר, כולל עובדי תעשייה וקהילות מקומיות.
יוזמה זו לא רק העשירה את חייהם התרבותיים של התושבים אלא גם סייעה לטפח תחושת גאווה וזהות בקהילות אלה. המוזיאונים שימשו כפלטפורמות לאמנים ישראלים להציג את עבודתם, ותרמו למרקם התוסס של הביטוי והשיח התרבותי הישראלי.
תרומות כלכליות וחינוכיות
מעבר לחשיבותם התרבותית, המוזיאונים הפתוחים מילאו תפקיד מרכזי בגירוי הצמיחה הכלכלית וההזדמנויות החינוכיות באזור על ידי משיכת מבקרים, המוזיאונים סייעו להמריץ את הכלכלות המקומיות, ויצרו אפקט דומינו שהועיל לעסקים ולשירותים סמוכים. שילוב המוזיאונים עם פארקים תעשייתיים ומוסדות אקדמיים אפשרו שיתופי פעולה ייחודיים. לדוגמה, הסינרגיה בין המוזיאון הפתוח תל חי לבין המכללה האקדמית תל חי גישרה על הפער בין ידע תיאורטי ליישום מעשי, שיפור יכולת ההשמה של בוגרים וקידום חדשנות בתעשיות המקומיות.
המיזוג ב-2018
בשנת 2018, התרחש מעבר משמעותי עם מיזוג מוזיאוני תל חי ועומר למוזיאון הפתוח בתפן. האיחוד היה מהלך אסטרטגי לריכוז החזון של סטף ורטהיימר לשילוב תעשייה עם תרבות וחינוך תחת קורת גג אחת. המיזוג נועד לחזק את השפעתם של מוזיאונים אלה על ידי איגום משאבים, מומחיות ואוספים, ובכך להבטיח את הקיימות והצמיחה המתמשכת של יוזמות התרבות והחינוך של ורטהיימר.
מורשתם של מוזיאוני תל חי ועומר, עם המיקוד הייחודי שלהם בצילום ובשילוב של יצירתיות טכנולוגית ואמנותית, בהתאמה, נשמרה במסגרת ההיצע המורחב בתפן. האיחוד איפשר תערוכה רחבה יותר של אמנות ותרבות ישראלית, והעשיר את חוויית המבקרים ותוכניות החינוך.
סגירת המוזיאון
בשנת 2021 נסגר המוזיאון הפתוח תפן ופסליו פוזרו בין המוזיאונים השונים בכל רחבי הארץ. למרות סגירתו, חזונו של סטף ורטהיימר לשלב פיתוח תעשייתי עם העשרה תרבותית באמצעות הקמת המוזיאונים הפתוחים בתפן, תל חי ועומר, השאיר חותם משמעותי על החברה הישראלית ועל עולם האמנות שלא ניתן לשכוח.